dinsdag 14 februari 2017

Ochun voor ons allemaal!!

Ochun


https://www.360nobs.com/2016/04/beyonce-rocks-roberto
-cavali-dress-pays-tribute-yoruba-goddess-oshun/

Nog net op tijd neem ik mijn cell op en op het scherm zie ik de naam van een goede vriendin van staan. "Ai fafi?" zeg ik als ik opneem. "Ai en e go. Fa yu de?". "Mi de dyaso" is hierop het antwoord. En na alle begroetingen en formaliteiten, en ook na alle switi tori over de dingen die wij in het leven hebben meegemaakt, vindt die vriendin dat de tijd is aangebroken om te praten over fashion, haar favoriete onderwerp en bezigheid, terwijl mijn motto is: fashion is not my lifestyle. En terwijl zij begint te praten over Beyoncé en een of andere jurk die zij aan heeft ergens op een plek op de aarde hoor ik opeens de naam Ochun. Waarop ik lachend reageer: "ohw Beyoncé e bigin bonu now!".


Het blijkt dat Beyoncé een outfit aan had dat geïnspireerd was door de vrouwelijke orisha Ochun. In deze blog gaat het niet om de redenen achter Beyoncé haar bedoelingen of waarom zij zichzelf identificeer met Ochun maar dat zij in ieder geval van mensen van Afrikaanse afkomst een alternatief geeft voor de westerse godinnen van schoonheid en liefde, zoals de Griekse Aphrodite en de Romeinse Venus en de Germaanse Freya, namelijk de schoonheid van de Yoruba godin Ochun.
http://keywordsuggest.org/gallery/490133.html
Ochun is een van mijn favoriete orisha vanwege  de krachten waarvoor zij staat. Zij is de godin van de rivieren, zoet water, luxe en plezier, seksualiteit, kinderen , vruchtbaarheid , schoonheid en liefde. Ook is Ochun een goede helderziende. De talloze pataki's die bestaan over Ochun vertellen over haar leven. En hoe zij dingen gedaan krijgt met haar honing kunnen een mythologische voorbeeld zijn voor de zwarte feministen. Ook de andere vrouwelijke orisha - zoals Oya (Yansa), Yemaya, Oba, Yemmu en Yewa - kunnen als voorbeeld dienen voor de zwarte gemeenschap, als boven natuurlijke wezens die komen uit onze eigen gemeenschap. Naast de orisha zijn er talloze andere Afrikaanse goden en godinnen die een andere noemer hebben in de desbetreffende religie (denk aan: winti, lwa, obeah).
Een van de pataki over Ochun die mij altijd is bijgebleven is een pataki die ik had lezen in een een boek van Gonzalez-Wippler (2008)[1]. De orisha waren in Afrika toen zij het gehuil en de smeekbeden hoorden van hun kinderen, die de onmenselijke Trans-Atlantische overtocht hebben moeten doorstaan om te werk worden gesteld op de plantages in de Amerika's en het Caraïbisch gebied. Ochun ging klagen bij Yemaya waarom dit kon gebeuren. Yemaya zei tegen haar dat dit niet in haar handen lag en Ochun besloot om naar haar kinderen te gaan. Toen Ochun in Cuba was aangekomen zag zij dat de inwoners er niet allemaal uitzagen als in Afrika dus vroeg zij aan Yemaya om haar huis lichter te maken zodat alle mensen zich met haar konden identificeren.
Cuba is niet de enige plek waar Ochun is aangekomen waar zij nog steeds doorleeft in de Santeria religie. We vinden Oxum[2] ook in de Braziliaanse Candomble en in de Orisha religie van Trinidad en Tobago. Dit zijn de plekken in de Nieuwe Wereld waar er veel leden van de Yoruba gemeenschap terecht zijn gekomen.
Net zoals Ochun een alternatief biedt voor een westers model zo zijn er meerdere dingen waarover wij als Africoïde gemeenschap wereldwijd, niet moeten kijken naar westerse standaarden die heersen maar naar onze eigen alternatieven moeten kijken (of gaan zoeken) die beter aansluiten op de wensen en de behoeften die wij hebben.

Voor lezers die meer willen weten over Ochun en andere Afrikaanse liefdes godinnen. Soon to come: liefdesgodinnen in cross-cultureel perspectief: een vergelijking van verschillende Neo Afrikaanse religies.
Yours truly

Cooly Royal


[1] Santeria Experience by Migene Gonzalez-Wippler (2008)
[2] Portugese spelling

The pictures used in this blog are not mine, the sources are put underneath the pictures.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten