Ochun
https://www.360nobs.com/2016/04/beyonce-rocks-roberto -cavali-dress-pays-tribute-yoruba-goddess-oshun/ |
Nog net op
tijd neem ik mijn cell op en op het scherm zie ik de naam van een goede
vriendin van staan. "Ai fafi?" zeg ik als ik opneem. "Ai en e
go. Fa yu de?". "Mi de dyaso" is hierop het antwoord. En na alle
begroetingen en formaliteiten, en ook na alle switi tori over de dingen die wij
in het leven hebben meegemaakt, vindt die vriendin dat de tijd is aangebroken
om te praten over fashion, haar favoriete onderwerp en bezigheid, terwijl mijn
motto is: fashion is not my lifestyle. En terwijl zij begint te praten over
Beyoncé en een of andere jurk die zij aan heeft ergens op een plek op de aarde
hoor ik opeens de naam Ochun. Waarop ik lachend reageer: "ohw Beyoncé e
bigin bonu now!".
Het blijkt
dat Beyoncé een outfit aan had dat geïnspireerd was door de vrouwelijke orisha
Ochun. In deze blog gaat het niet om de redenen achter Beyoncé haar bedoelingen
of waarom zij zichzelf identificeer met Ochun maar dat zij in ieder geval van
mensen van Afrikaanse afkomst een alternatief geeft voor de westerse godinnen
van schoonheid en liefde, zoals de Griekse Aphrodite en de Romeinse Venus en de
Germaanse Freya, namelijk de schoonheid van de Yoruba godin Ochun.
http://keywordsuggest.org/gallery/490133.html |
Ochun is een
van mijn favoriete orisha vanwege de krachten waarvoor zij staat. Zij is
de godin van de rivieren, zoet water, luxe en plezier, seksualiteit, kinderen ,
vruchtbaarheid , schoonheid en liefde. Ook is Ochun een goede helderziende. De
talloze pataki's die bestaan over Ochun vertellen over haar leven. En hoe zij
dingen gedaan krijgt met haar honing kunnen een mythologische voorbeeld zijn
voor de zwarte feministen. Ook de andere vrouwelijke orisha - zoals Oya
(Yansa), Yemaya, Oba, Yemmu en Yewa - kunnen als voorbeeld dienen voor de
zwarte gemeenschap, als boven natuurlijke wezens die komen uit onze eigen gemeenschap.
Naast de orisha zijn er talloze andere Afrikaanse goden en godinnen die een
andere noemer hebben in de desbetreffende religie (denk aan: winti, lwa,
obeah).
Een van de
pataki over Ochun die mij altijd is bijgebleven is een pataki die ik had lezen
in een een boek van Gonzalez-Wippler (2008)[1].
De orisha waren in Afrika toen zij het gehuil en de smeekbeden hoorden van hun
kinderen, die de onmenselijke Trans-Atlantische overtocht hebben moeten
doorstaan om te werk worden gesteld op de plantages in de Amerika's en het
Caraïbisch gebied. Ochun ging klagen bij Yemaya waarom dit kon gebeuren. Yemaya
zei tegen haar dat dit niet in haar handen lag en Ochun besloot om naar haar
kinderen te gaan. Toen Ochun in Cuba was aangekomen zag zij dat de inwoners er
niet allemaal uitzagen als in Afrika dus vroeg zij aan Yemaya om haar huis
lichter te maken zodat alle mensen zich met haar konden identificeren.
Cuba is niet
de enige plek waar Ochun is aangekomen waar zij nog steeds doorleeft in de
Santeria religie. We vinden Oxum[2]
ook in de Braziliaanse Candomble en in de Orisha religie van Trinidad en
Tobago. Dit zijn de plekken in de Nieuwe Wereld waar er veel leden van de
Yoruba gemeenschap terecht zijn gekomen.
Net zoals
Ochun een alternatief biedt voor een westers model zo zijn er meerdere dingen
waarover wij als Africoïde gemeenschap wereldwijd, niet moeten kijken naar
westerse standaarden die heersen maar naar onze eigen alternatieven moeten
kijken (of gaan zoeken) die beter aansluiten op de wensen en de behoeften die
wij hebben.
Voor lezers
die meer willen weten over Ochun en andere Afrikaanse liefdes godinnen. Soon to
come: liefdesgodinnen in cross-cultureel perspectief: een vergelijking van
verschillende Neo Afrikaanse religies.
Yours truly
Cooly Royal
Geen opmerkingen:
Een reactie posten