donderdag 16 februari 2017

Vier Afrikaanse Godinnen van de Liefde. plezier en vruchtbaarheid

http://kwekudee-tripdownmemorylane.blogspot.nl/2012/12/mami-wata-sacred-female-african-water_19.html


“Wat een leuk blog! Ik wist dit allemaal niet. Ik weet wel over de Griekse en Romeinse mythologie maar ik wist niets over de Afrikaanse mythologie! Hoe weet jij dit allemaal?” vraagt een vriendin van mij nadat zij mijn blog heeft gelezen over Ochun als voorbeeld van schoonheid voor mensen van Afrikaanse afkomst. “Vrouw, sedert kind af aan was mijn interesse altijd bij Afrika, Afrikanen en haar diaspora over de gehele wereld, met name de cultuur en religie was ik altijd geïnteresseerd in.” “Waarom daarom in?” is haar reactie daarop. “Sedert kleins af aan heb ik geleerd dat wij afstammen van ten slaaf gemaakte Afrikanen die bestonden uit leden van verschillende etnische groepen, die allemaal hun eigen goden en godinnen met zich meebrachten naar de Amerikas. Het is mooi om te zien dat elke gebied een eigen vorm van creolisering heeft meegemaakt en dat ook de goden en godinnen deze creolisering hebben ondergaan.” Is mijn antwoord erop. “Oke oke mi e grabu, ma yu no kan srifi ete wan pisi abra den godinnen?” "Kkkkkkk gewoon yu wani sabi fa den tra sama e bonu leki Beyoncé!"


De ten slaaf gemaakte Afrikanen kwamen op verschillende plekken in de Nieuwe Wereld terecht. Elke plek had ook weer andere regels voor de omgang met de ten slaaf gemaakten. Door Katholieke landen (Spanje, Frankrijk en Portugal) werden de Afrikanen meteen bij aankomst gedoopt tot het Katholieke geloof terwijl in de Protestante koloniën de conversie naar het Christendom meestal bloeide rond de tijd van de afschaffing van de slavernij. De traditionele Afrikaanse religiën werden door het koloniale bewind hartverscheurend onderdrukt. In de Katholieke landen konden de Afrikanen hun entiteiten verschuilen achter de heiligen die het Katholieke geloof rijk is, in de Protestante koloniën hadden de Afrikanen daar meer moeite mee maar tot de dag van vandaag leven de goden ook in deze naties nog onder de afstammelingen van de ten slaaf gemaakte Afrikanen.

Ochun

http://jamesduvalier.com/products/service-to-ochun-for-love-money/


Na dit vermeld te hebben wil ik jullie re-introduceren aan Ochun die wij kennen uit mijn blog: Ochun voor ons allemaal. Zoals daar ook al is vermeld is Ochun een orisha uit het Yoruba pantheon (Nigeria). Zij is de godin van de rivieren, zoet water, luxe en plezier, seksualiteit, kinderen , vruchtbaarheid , schoonheid en liefde. Ook is Ochun een goede helderziende. Ochun is de patroon Osun Rivier in Nigeria, die dezelfde naam heft als zij. Oshun vinden wij in de Santeria religie van Cuba waar zijn is gesyncretiseerd met Our Lady of Charity.
in Brazilliaanse Candomble en Umbanda is zij Our Lady of Aparecida, de patroon heilige van Brazilië.
In Trinidad’s Orisha religie is Ochun gesyncretiseerd met Sint Philomena and the Hindu deity Ganga Mai or Mother Ganges.
In de 21 divisies religie van de Dominicaanse Republiek en in de Puerto Ricaanse Sanse religie komen we Ochun tegen als een de avatars van de mysterio Anaisa Pye, die ik aan jullie zo ga introduceren. In de RD staat Oshun ook beter bekend onder naam La Cachita of la Cachita Tumbo. Zij is hier een petro mysterio, een mysterio die niet uit Afrika komt maar is geboren in de Nieuwe Wereld. En in tegenstelling tot Ochun, die Afrikaanse is, is Cachita Tumbo een Inheemse (Taino) mysterio (zemi) of een mengeling van Afrikaans en Inheems bloed.  Ook in de Dominicaanse Republiek hebben Afrikanen Inheemse elementen opgenomen in de religie die daar is ontstaan door creolisering[1].

Erzili Freda

http://www.boothbayregister.com/article/unique-painting-be-raffled-haiti-benefit-dinner/46945


Erzili Freda is de lwa van de liefde in het Haïtiaanse en Louisiaanse Vodun pantheon. Ze is verzot op bloemen, sieraden, parfum en kostbare kleding en op vele manieren doet zij denken aan de orisha Oshun. Ze wordt voorgesteld als een mulatta en geldt als het summum van charme en spreekt in vergelijking tot de andere lwa perfect Frans en vertikt het om Krewol te spreken. Erzili is niet eenkennig in de liefde en om haar vingers pronken drie vingers die verwijzen naar haar belangrijkste geliefden. Ze is de minnares van Ogou, de buitenvrouw van Damballah en de de concubine van Agwe. Erzili Freda is gesyncretiseerd met Mater Dolerora de Monte Cavario.

Anaisa Pye[2]

https://www.pinterest.com/pin/481885228852280749/


Anaisa Pye een van de meest geliefde en een van de meest geëerde mysterio in 21 divisions en Sanse. Anaisa is het meesteres van de liefde en alle goede dingens in het leven, een beetje vergelijkbaar met de functies en gedrag van Erzili en Oshun.
Zowel in Sanse als in 21 divisies is meesteres Anaisa Pye getrouwd met met de mysterio Belie Belcan, hierdoor wordt ze ook liefkozend genoemd ‘la mujer del viejo Belie Belcan”. En waar Belie Belcan zich bevind moet Anaisa ook in de buurt zijn, Anaisa en Belie Belcan zijn onafscheidelijk van elkaar.
In 21 Divisions wordt Anaisa Pye vaak afgebeeld als de jonge Maria die naast haar grootmoeder staat, Sint Anna (die in 21 divisies ook wordt geizen als Mama Ana Mambo).  Sanse wordt Jean d’Arc gezien als Anaisa Pye.
Vele mensen denken dat Anaisa een Afrikaanse mysterio is, maar zij is eerder Indiaans gemengd met Afrikaans en in vele van haar paden is zij een Inheemse.

Mami Wata

http://kwekudee-tripdownmemorylane.blogspot.nl/2012/12/mami-wata-sacred-female-african-water_19.html

Mami Wata is een verbastering van de naam Mama Water en zoals de naam al gezegd is zij de moeder van het water. Zoals wij hierboven hebben kunnen lezen hebben vele godinnen van de liefde schoonheid en plezier hun oorsprong in het water. Mami Wata staat dan ook voor de vele godinnen die deze functie bekleden. In vele pantheons in zowel Afrikaanse als Neo-Afrikaanse religiën komt deze godin voor onder verschillende namen. Zo wordt zij in de Franse gebieden ‘Mamam d’eau’ en in Jamaica ‘River Mama’ genoemd en was zij vroeger in Suriname een prominente godin waarvoor de koloniale autoriteit een vrees hadden en de dans van de ‘Watra Mama’ per wet werd verboden. Dit zou een reden kunnen zijn dat de Uma Watra Ingi haar plaats heeft ingenomen in het winti pantheon, ma mi ano sabi man mi ano duman mijn kennis komt uit boeken en gesprekken met mensen. Vaak zie ik de orisha Yemaya ook onder de noemer Mami Wata vallen, maar Yemaya is de moeder van de vissen. Orisha Olokun is de orisha van de zee. 


Ik hoop dat ik met deze vier godinnen van de liefde jullie gedachten even heb weg kunnen halen van Aphrodite en Venus en consorten en jullie mee heb kunnen naar een andere wereld waar deze godinnen interactie hebben met hun kinderen en er niet alleen van een afstandelijke plek tot hen gesproken (gebeden) wordt. En mocht er iets niet duidelijk zijn aarzel niet om voor duidelijkheid te vragen. 

All bless, yours truly 

Cooly Royal

vergeet geen comment achter te laten deel iets like iets. Much love!




[1] http://sansespiritismo.blogspot.nl/2012/04/cachita-tumbo.html
[2] http://sansespiritismo.blogspot.nl/search/label/OCHUN

1 opmerking: